وب

تو

نت

خرید هاست ارزان در گوگل

هاست های پرسرعت و ارزان با سرور هایی مستقر در ایران و گوگل و اروپا

حذف محتوای قدیمی سایت و تاثیرات آن بر سئو و بهینه سازی سایت

 

زمانی که وب سایت دارای حجم محتوای زیادی است مدیریت آن می تواند بسیار دشوار و نگران کننده شود. شاید صاحب وب سایت تصمیم بگیرد مقداری از محتوای آن را به دلایل مختلفی حذف کند. یا شاید خطر تکرار محتوا بر اثر حجم زیاد به طور نا خواسته ایی به وجود آید. و همه این ها می تواند بر سئو تاثیر بگذارد.
در هر حال باید برای حذف اطلاعات یا همان محتوای وب سایت دقت زیادی بکار برد، چون این تغییر می تواند تاثیر منفی زیاد ناخواسته ایی بر روی سئو یا رتبه و ترافیک وب سایت بگذارد. برای همین شما باید پیش از باز طراحی وب سایت و اقدام به حذف محتوا چرخه و استراتژی ایی برای آن طراحی کنید.
برای مثال اگر شما در مسیر باز طراحی وب سایت یا به هر دلیلی صفحه ایی از سایت را که رتبه و ترافیک بالایی دارد حذف نمایید، ممکن است بطور کلی بر وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد. در برخی موارد دیده شده است که این حذف تا 40 درصد از ترافیک وب سایت کاهش یافته است. ترافیک طبیعی با ارزشی که پس از ماه ها تلاش برای یک صفحه به وجود آمده بود.
 

محتوای مهم را از وب سایت حذف نکنید
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به قول کارشناسان ما در وب تو نت این گفته حتی در سئو نیز کاربرد دارد. بنابراین در کار سئو باید از راه هایی به هدف خود برسید که کمترین ریسک و هزینه را دارند در غیر این صورت جبران خسارت آن می تواند دشوار و یا ناممکن باشد.
پیش از آنکه محتوایی را از وب سایت خود حذف کنید، ابتدا ببینید که محتوا چه نقشی در کل وب سایت و آوردن ترافیک به سایت را دارد. در Google Analytics (ابزار رایگان گوگل برای بررسی ترافیک وب سایت) شما می توانید مقدار ترافیک یک صفحه فرود را در قسمت Organic Search یا ترافیک طبیعی مشاهده کنید. با این اطلاعات شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا محتوا را در وب سایت نگه داشته یا اینکه آن را با یک Redirect به وب سایت دیگری هدایت کنید. و اگر محتوای قدیمی شده است شاید ترجیح دهید آن را نگه داشته فقط جزئیات آن را به روز رسانی نمایید.
 
چطور محتوای اشتباه حذف شده را بازیابی کنیم؟
اگر پس از حذف محتوا و یا باز طراحی وب سایت متوجه کاهش شدید ترافیک شدید، اول باید تشخیص دهید که آیا این مسئله بخاطر حذف محتوا بوده است یا خیر.
با Google Analytics شروع کنید. یک محدوده زمانی مشخص نمایید و آن را با دوره های گذشته قبل از طراحی مقایسه نمایید. برای اینکار باز می توانید به ترافیک صفحات فرود در گوگل آنالیتیکز مراجعه کنید.
ابتدا تعداد session های صفحات را مرتب کنید تا مشخص شود که ترافیک بیشترین تا کمترین صفحه چطور بوده است. سپس داده ها را برای مقایسه با فرمت Excel دانلود کنید.
مرتب کردن داده ها و مقایسه داده ها در فواصل تاریخی به شما نشان خواهد داد که کدام صفحات دارای تغییر در حجم ترافیک خود بوده اند و کدام یک از تغییرات زیاد و قابل توجه است.
بعد از این ما باید اطمینان پیدا کنیم که این صفحات تغییری در URL های خود نداشته اند، شاید این صفحات در URL های متفاوتی قرار گرفته اند. یکی از راه های بررسی آن این است که URL را در مرورگر اینترنتی خود وارد کنید و ببینید که آیا این صفحه Redirect می شود یا خیر؟ سپس 301 Redirect  را بررسی کنید.
اگر URL قدیمی redirect نشده و شما کاهش زیادی را در ترافیک ارگانیک مشاهده می کنید، پس می تواند این کاهش بخاطر حذف محتوای با ارزشی باشد که برای سئو مفید بوده است. نگاهی به محتوای قدیمی بیاندازید. اگر نسخه محتوای قدیمی را ندارید از ابزارهای آرشیو آنلاین صفحات وب برای به دست آوردن ورژن قدیمی محتوا استفاده کنید.
ما معمولا در این بررسی ها به محتوایی با ارزش بر می خوریم که نه تنها لینک های داخلی بلکه لینک های خارجی خوبی را داشته است. معمولا این صفحات به نسبت ترافیک ارگانیک خوبی را نیز داشته اند.
 
بر گرداندن محتوای حذف شده
قبل از اینکه پیشنهاد باز گرداندن محتوا به وب سایت را داشته باشیم، باید در نظر بگیریم که چطور محتوا در ساختار کلی وب سایت جا می گیرد.

آیا لازم است محتوای قدیمی به روز رسانی شود و سپس به سایت اضافه گردد؟
آیا محتوا هنوز به سازمان و فعالیت های امروز آن مرتبط است؟

این موارد را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید آیا مناسب است که محتوا به وب سایت باز گردانده شود یا خیر.
 
حذف محتوای قدیمی برای بهبود سئو
اگر درباره الگوریتم پاندا گوگل شنیده باشید می دانید که این الگوریتم به دنبال شناسایی محتوای با کیفیت است. و در صورت بر خورد با محتوای کم کیفیت و غیر استاندارد، جریمه هایی برای رتبه و لینک های وب سایت ها اعمال می کند. برای همین مهم است که آیا محتوای قدیمی وب سایت شما با استاندارد های امروز پاندا با ارزش حساب شود. در غیر این صورت محتوایی که در گذشته با ارزش بود امروز دیگر عامل ریسک و سنگینی بی جهت وب سایت است.
برخی تصور می کنند که محتوای قدیمی اهمیتی ندارد و گوگل تصور می کند که مورد بی توجهی کاربران بوده و یا نا مرتبط است. باید بگویم این تصور صحت ندارد. محتوای قدیمی کم کیفیت است که به رتبه وب سایت آسیب می زند و آن هم زمانی که دسترسی موتورهای جستجو به آن ها آزاد است.
تقریبا شش سال پیش نوشتن محتوایی 500 کلمه ایی به تمرکز آن بر کلمات کلیدی یک کسب و کار خاص بود یک کار نرمال به حساب می آمد. حتما این نوع محتوا در آن زمان مفید بوده اما امروز اوضاع تغییر کرده است. امروز 1000 کلمه حداقل محتوای یک پست در نظر گرفته می شود. با این حال بر طبق بررسی های Medium خواندن یک پست باید حداقل 7 دقیقه زمان ببرد و حداقل 1600 کلمه داشته باشد.
 
شناسایی محتوا قدیم برای حذف از وب سایت
صاحبان سایت های قدیمی تر، ممکن است یک کار حسابرسی محتوای قدیمی دشوار در پیش داشته باشند. این بررسی ممکن است شامل صدها یا هزاران پست قدیمی با  کمتر 1000 کلمه شود. در این بررسی ما باید به این نتیجه برسیم که چه محتوایی بی خطر است، چه محتوایی نیاز به تغییر دارد و کدام محتوا لازم است که حذف شود.
این جایی است که Panguin وارد می شود. این ابزار از Barracuda Digital، به Google Analytics شما متصل می شود و سابقه ترافیک شما را اسکن می کند. ترافیک ثبت شده در صفحات شما را با تاریخ الگوریتم پاندا، پنگوئن و دیگر به روز رسانی الگوریتمی را مقایسه می کند. هر صفحه ای که در آن یک افت ناگهانی ترافیک در آن را مشاهده کند، برای شما پرچم نمایش می دهد.
 
حل مشکل محتوا قدیمی
هنگامی که شما محتوایی را کشف می کنید که استانداردهای کیفیت مدرن را برآورده نمی کند، واضح است که شما باید کاری در مورد آن انجام دهید. با این حال چه باید کرد؟ چند گزینه ای وجود دارد که می توانید انجام دهید.

اگر محتویات بذر چیزی با ارزش را در خود دارند، چیزی همیشه سبز، شما می توانید آن را بازنویسی کنید تا ارزشمندتر شود. یک پست 500 کلمه ایی قدیمی را بررسی کنید آیا می توانید اطلاعات بیشتری و با ارزش تری با بینش امروز خود به آن اضافه کنید؟ و حجم آن را تا تا 1500 کلمه یا 2000 یا حتی بیشتر افزایش دهید.
اگر محتوای چندین پست کوتاه در مورد یک موضوع یا موضوعات مشابه باشد، در نظر داشته باشید که آنها را در یک پست ارزشمند تر ادغام کنید. یک فرصت عالی برای این پرسش های قدیمی است. اگر سوالات و پاسخ ها در پست های مختلف با URL های مختلف متفرق هستند، این مطلب نشان دهنده روش های سئو تا قبل از سال 2011 است. با این حال، امروزه بهتر است تمام این صفحات را در یک سوالات متداول متحد کنید و پست های قدیمی را به پست جدید redirect کنید.
اگر محتوا در عمل یک نسخه کوتاه از یک پست بسیار بهتر و جدید تر است، با خیال راحت آن را حذف کنید و URL آن را به پست جدید هدایت نمایید. تغییر مسیر کمک می کند تا مقداری از ترافیک لینک های ورودی قدیمی حفظ شود.
اگر محتوا اساسا بی ارزش باشد، و بازنویسی آن هم بی ارزش ندارد و به هیچ وجه در مسیر ارتباطات و ترافیک ورودی نداشته، آن را حذف کنید. شاید این کار برای شما سخت باشد اما اینجا هیچ ارزشی وجود ندارد تا لینکی به آن هدایت شود، بنابراین کاملا بی خطر است.

در حذف محتویات قدیمی اصلا شرم آور نیست. حتی این کار می تواند برای شما مفید باشد. خلاص شدن از آن، و بازنویسی، هدایت و بهبود سایر قطعات قدیمی محتوا مانند بلند کردن وزن از روی شانه هایتان است. این کمک می کند تا ترافیک قدیمی را بهبود بخشد و بالاتر از همه، نزد گوگل وب سایت معتبر تر و استاندارد تری را داشته باشید. پس به راحتی با این روش محتوای قدیمی را از وب سایت خود حذف کنید و تا محتوای های متوسط شما بهتر دیده شوند و ترافیک وب سایت شما به مرور افزایش یابد.
 
بنابراین خودتان را آزاد کنید! محتوای کمترین مقدار را از بین ببرید، بنابراین مقدار محتوای متوسط ​​می تواند افزایش یابد. این تنها ترافیک مدرن شما را به میزان قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.
وب سایت های مختلفی در دنیای اینترنت وجود دارند که در تلاش هستند تا بازدید کننده بالایی دریافت کنند . بسیاری از وب سایت های حرفه ای که با هزینه های بالایی طراحی می شوند ، نمی توانند به خوبی مخاطب و بازدید کننده جذب کنند . در عوض برخی از وب سایت های ساده که هزینه کمی صرف طراحی آنها شده است ، توانسته اند ترافیک بالایی از بازدید کنندگان را دریافت کنند . پس می توان فهمید شرط رسیدن به موفقیت در فضای وب فقط طراحی حرفه ای وب سایت نیست بلکه عوامل دیگری در افزایش بازدید کننده دخیل هستند . برای موفقیت در بستر اینترنت مهم ترین عامل افزایش بازدید کننده است . هر چه بازدید کنندگان یک وب سایت زیاد باشند ، آن سایت کسب و کار بهتری خواهد داشت . درصد زیادی از بازدید کنندگان یک سایت بعد ها تبدیل به مشتریان دائمی آن وب سایت می شوند . به همین دلیل هر چه بازدید کنندگان بیشتر باشند به طور حتم مشتریان هم افزایش می یابند .
بهینه سازی وب سایت راهی برای رسیدن به موفقیت
دیده شدن وب سایت ها منوط به قرار گرفتن در صفحات اول موتور های جست و جو می باشد . می توان صد ها وب سایت حرفه ای و زیبا را مثال زد که هیچ بازدید کننده ای ندارند . طراحی وب سایت حرفه ای فقط یک قدم از چندین گام رسیدن به موفقیت در میان وب سایت ها است . هدف اصلی هر کسب و کاری از راه اندازی وب سایت ، افزایش مشتری و برند سازی می باشد پس نمی توان تنها بر طراحی حرفه ای و زیبا برای رسیدن به موفقیت ، تکیه کرد .
برای دریافت ترافیک بالا ، وب سایت ها باید از چند جهت بهینه سازی شوند . موتور های جست و جو هر وب سایتی را در صفحات اول خود قرار نمی دهند . ده ها موتور جست و جو وجود دارد که محبوب ترین آنها گوگل می باشد . سال ها از به وجود آمدن موتور جست و جو گوگل می گذرد اما همچنان این شرکت در میان دیگر موتور های جست و جو ، نزد مردم محبوب تر می باشد . دلیل این محبوبیت و پیشتازی ، رعایت حقوق وب مستران و کاربران اینترنت است .
موتور جست و جو گوگل همواره می کوشد تا بهترین وب سایت ها را در لیست خود رتبه بندی کند . هر کاربری می داند که وب سایت های صفحه اول نتایج گوگل بهترین سایت ها در میان رقبایشان هستند . گوگل بار ها اعلام کرده است که وب سایت ها برای رسیدن به صفحه اول نتایج باید ضوابط و قوانینی را رعایت کنند . با رعایت این قوانین نه تنها وب سایت ها برای کاربران با کیفیت می شوند بلکه سایت ها می توانند با رسیدن به صفحه اول ، بازدید کننده و مشتری بیشتری به دست بیاورند .
پس می توان فهمید بهینه سازی در قدم اول برای وب سایت ها منفعت زیادی دارد و همچنین بازدید کنندگان می توانند سریع تر و بهتر به اهداف خود برسند در نهایت وقتی مدیر سایت از جایگاه خود راضی باشد و کاربر از بازدید خود نهایت استفاده را ببرد ، اعتبار گوگل نزد کاربران بیش از قبل می شود .
برای رسیدن به صفحه اول نتایج ، مطمئن ترین و بهترین کار ، سئو SEO : Search Engine Optimization می باشد . سئو مجموعه تکنیک ها و عملیاتی می باشد که بر اساس آنها ، وب سایت مورد نظر برای قرار گرفتن در صفحات نتایج موتور های جست و جو بهینه می شود . بهینه سازی اگر کامل و درست انجام گیرد انتظار می رود وب سایت مورد نظر در صفحه اول نتایج گوگل و دیگر موتور های جست و جو قرار بگیرد .
قوانین سئو و بهینه سازی وب سایت موارد زیادی را شامل می شود . اما با انجام مهمترین آنها می توان وب سایت را کامل و اصولی بهینه نمود به نحوی که هم موتور های جست و جو از آن راضی باشند و هم کاربران و بازدید کنندگان . در ادامه به بررسی مهمترین تکنیک های بهینه سازی می پردازیم :
افزایش سرعت بار گذاری وب سایت: برای بررسی سرعت وب سایت ابزار ها و وب سایت های مختلفی وجود دارد از جمله GTmerix و Google page speed با استفاده از این وب سایت ها می توان سرعت وب سایت را ارزیابی نمود . سرعت پایین بار گذاری وب سایت بر سئو تاثیر منفی دارد علاوه بر این بازدید کنندگان سایت را کاهش می دهد . عوامل بسیاری بر سرعت وب سایت تاثیر گذار هستند از جمله :

حجم تصاویر و ویدئو ها
فضای خالی و خطوط اضافه کد های دستوری HTML , CSS
کاهش حجم و Minify کرد فایل ها دستوری
استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN
استفاده از فریم ورک AMP برای وب سایت های موبایلی
استفاده از کش مرورگر

تولید محتوای مناسب : بخش اصلی هر وب سایتی که عامل بازدید ، کاربران می باشد ؛ محتوای سایت می باشد در تولید محتوا باید قوانینی را رعایت نمود . زیرا موتور های جست و جو اهمیت زیادی به محتوای سایت می دهند :

غیر کپی و غیر تکراری
منحصر به فرد
مرتبط با موضوع وب سایت
رعایت چگالی کلمات کلیدی در محتوا
کامل و جامع ( یک متن کامل بین 1500 تا 2000 کلمه می باشد . )
مفید و کاربردی ( برای تولید محتوای مفید ، باید استراتژی داشت )
رعایت بازاریابی محتوا
تولید محتوای مناسب و پرهیز از درج محتوای غیر اخلاقی

حذف محتوای قدیمی : در بسیاری از وب سایت ها مقالات و متن های قدیمی وجود دارند . وجود این مطالب می تواند تاثیر منفی بر سئو بگذارد . بسیاری از متن ها و مقالات که قبل ها نوشته شده اند امروزه به طور کامل منسوخ شده هستند این مقالات را باید حذف و برخی از آنها را به روز رسانی نمود . این نکته که مربوط به محتوا می باشد ، بسیار مهم است . لذا سعی می کنیم در ادامه به بررسی کامل آن بپردازیم .
بک لینک گذاری : یکی از شیوه های تبلیغاتی که تاثیر مثبتی بر سئو می گذارد بک لینک سازی می باشد . بک لینک گذاری به معنای درج لینک یک صفحه از یک سایت در صفحه ای از سایت دیگر است . همان قدر که بک لینک تاثیر مثبت بر سئو دارد می تواند تاثیر منفی نیز بگذارد . برای درج بک لینک باید قوانینی را رعایت نمود :

درج لینک سایت در وب سایت های معتبر
بک لینک گذاری در سایت هایی که ترافیک بازدید کننده بالایی دارند
پرهیز از بک لینک گذاری زیاد
پرهیز از خرید گروهی بک لینک

خزنده های گوگل کیفیت بک لینک ها را بررسی می کنند بنابراین تمرکز اصلی باید روی کیفیت لینک ها باشد نه تعداد آنها . این نکته هم برای سایت مبدا و هم سایت مقصد مورد اهمیت است .
سازگاری با تلفن های همراه : با گذشت زمان تعداد کاربران تلفن همراه بیشتر از کاربران کامپیوتر های رومیزی می شود . این روز ها دیگر ، اغلب کاربران با تلفن های همراه یا تبلت ها و دیگر لوازم قابل حمل دیجیتالی در اینترنت و شبکه های مجازی فعالیت می کنند . وب سایت ها در گذشته فقط برای نمایشگر های استاندارد طراحی می شدند اما امروزه نمایشگر ها و مانیتور ها با اندازه های مختلفی عرضه می شوند لذا نیاز است وب سایت ها طوری طراحی شوند که قالب آنها در همه نمایشگر ها به درستی نمایش داده شود . با طراحی ریسپانسیو این امر مهم ، میسر شده است . قالب وب سایت ها با طراحی ریسپانسیو در تلفن های همراه و تبلت ها و … به درستی بار گذاری می شود . طراحی ریسپانسیو دیگر یک امر مهم برای وب سایت ها نیست بلکه بدیهی است که قالب سایت ها باید ریسپانسیو و سازگار طراحی شوند .
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : از شیوه های مهم بازاریابی اینترنتی ، فعالیت در شبکه های اجتماعی می باشد . با فعالیت در این شبکه ها می توان به راحتی وب سایت مورد نظر را تبلیغ کرد و بازدید کنندگان بیشتری را به بازدید از سایت دعوت نمود .
موارد گفته شده تنها تعدادی از تکنیک های بهینه سازی می باشند که در مقالات پیشین در مورد آنها مفصل بحث شده است . در ادامه همانطور که گفته شد به بررسی عامل مهم ، حذف محتوای قدیمی می پردازیم .
حذف محتوای قدیمی وب سایت و تاثیر آن بر سئو
یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل که به بررسی بهینه بودن وب سایت ها می پردازد ، الگوریتم پاندا Panda می باشد . مهمترین و اصلی ترین کار پاندا بررسی محتوای وب سایت ها می باشد . از زمانی که محتوای وب سایت ها برای موتور های جست و جو مهم واقع شده است ، کمتر از 10 سال می گذرد . الگوریتم پاندا در سال 2011 میلادی به وجود آمده است . از آن زمان تا سال 2024 میلادی بار ها این الگوریتم به روز رسانی شده است زیرا در اوایل معرفی آن ، مشکلات زیادی برای وب سایت ها به وجود آمده بود .
هر ساله در قوانین موتور های جست و جو تغییراتی ایجاد می شود . همچنین ضوابطی به آنها اضافه می گردد . مدیران وب سایت ها و و دیگر فعالان این حوزه همیشه باید از تغییرات ایجاده شده در قوانین طراحی وب سایت و سئو با خبر باشند . بسیاری از مواردی که سال ها قبل در تکنیک های سئو حکم فرما بوده است ، امروزه منسوخ شده اند و تاثیر منفی بر سئو وب سایت می گذارند . به همین دلیل در بالا گفته شد که محتواهای قدیمی وب سایت باید بررسی و در صورت لزوم حذف یا به روز رسانی شوند .
الگوریتم پاندا به طور مستمر استانداردهای مربوط به محتوای وب سایت ها را بررسی می کند و در صورت رویت ایرادی ، آن وب سایت را جریمه می کند . الگوریتم پاندا این روز ها به یکی از الگوریتم های اصلی گوگل تبدیل شده است اما همچنان ایراداتی دارد که می توان از آنها چشم پوشی کرد . در آخرین به روز رسانی پاندا ، نکته مهم تمرکز آن بر کیفیت محتوای وب سایت ها می باشد .
برخی از افراد بر این باورند که گوگل و الگوریتم پاندا اهمیتی بر محتوای قدیمی نمی دهند زیرا کاربران آن محتوا ها را نادیده می گیرند . اما این نکته درست نیست ، محتوای قدیمی و با کیفیت پایین به رتبه بندی جست و جو وب سایت آسیب می رساند . تا زمانی که این نوع محتوا در وب سایت باشد ، موتور های جست و جو می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند و در بررسی و رتبه دهی ، کیفیت آنها را لحاظ کنند . بدین ترتیب هر چه هم که سایت ، حرفه ای طراحی شده باشد و دیگر محتوای آن با کیفیت و مناسب باشد ، چند محتوای قدیمی و بی کیفیت می تواند بر رتبه سایت تاثیر منفی بگذارد . در صورتی که می توان با حذف یا به روز رسانی آنها جایگاه وب سایت را به طور قابل توجهی تغییر داد .

چگونگی حذف محتوای قدیمی
6 سال پیش یا بیشتر ، نوشتن مقالات و پست های کوتاه حدود 500 کلمه همراه با عبارات و کلمات کلیدی معمول بود و گوگل هیچ ایرادی به این مقالات نمی گرفت . مطمئنا بسیاری از آن محتوا ها در آن زمان ها با ارزش بودند و کاربران زیادی را جذب می کردند . اما این روز ها این تعداد کلمه برای هر مقاله به هیچ عنوان کافی نیست ، متوسط طول هر پست حداقل باید 1000 کلمه باشد و گفته می شود طول هر متن باید حداکثر از 2400 کلمه تشکیل گردد . این امر فقط مربوط به طول متن محتوا نیست بلکه قوانین دیگری را نیز شامل می شود .
اما چگونه می توان کیفیت همه مقالات و پست های وب سایت را ارزیابی نمود . به طور حتم وب سایتی که 10 سال پیش راه اندازی شده صد ها مقاله و محتوا دارد . شاید بگویید که باید از ابتدا تک به تک مقالات را بررسی می کنیم اما این کار زمان زیادی می خواهد .حتی با انجام این کار هم امکان دارد مقالات زیر 1000 کلمه خیلی زیاد باشند چگونه می توان آن ها را کامل نمود ؟ آیا راه ساده تری هم وجود دارد ؟
در اینجا ابزار Panguin پنگوئن وارد عمل می شود . این ابزار از Barracuda Digital به Google Analytics وب سایت متصل می شود و سابقه ترافیک وب سایت را به طور کامل اسکن و بررسی می کند . در این بررسی ترافیک ثبت شده در سایت با تاریخ بررسی پاندا مقایسه می گردد . هر صفحه از وب سایت که در آن یک سقوط ناگهانی رخ بدهد می تواند علامتی بر بی کیفیتی آن صفحه باشد . حال با یافتن محتوای قدیمی و بی کیفیت باید چه کاری انجام دهید ؟در این جا چند کار می توانید انجام دهید:

اگر محتوای صفحه با ارزش می باشد و هنوز منسوخ نشده است و ترافیک بالایی دارد ، می توان آن محتوا را بازنویسی و تکمیل نمود . یک پست 500 کلمه ای با ارزش اما قدیمی را می توان با بازنویسی و افزایش متن آن به 1500 تا 2000 کلمه ارتقا داد .
اگر چند محتوای قدیمی یکسان اما کوتاه دارید می توان همه آنها را با هم ادغام نمود و یک محتوای کامل و ارزشمند تولید کرد . شاید در گذشته تولید محتوای مشابه در چند صفحه با URL ها مختلف برای سئو مفید بوده است . اما امروزه این ترفند منسوخ شده است و پیشنهاد می کنیم تمام مطالب مشابه را در قالب یک مقاله کامل و جامع منتشر نمایید .
اگر محتوا کوتاه و بی ارزش است می توان آن را حذف نمود و URL جدیدی را به آن تغییر مسیر داد تا لینک های ورودی قدیمی از دست نروند .
اگر محتوا اساسا بی ارزش است و هیچ بازدید کننده ای هم در گذشته نداشته ، می توان به طور کلی آن را حذف نمود.

بعد از به روز رسانی و بازنویسی محتوا های قدیمی یا حذف آنها بهتر است آنها را در وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید . این کار به ارتقا رتبه موتور های جست و جو کمک شایانی می کند .
حذف و به روز رسانی محتوای قدیمی برای هر نوع وب سایتی پیشنهاد می شود . بدین ترتیب می توان ترافیک قدیمی را بهبود بخشید . همچنین گوگل به این کار امتیاز ویژه ای می دهد .