وب

تو

نت

خرید هاست ارزان در مشهد

هاست های پرسرعت و ارزان با سرور هایی مستقر در ایران و مشهد و اروپا

سئو در لاراول

 

اول از همه این موضوع را روشن کنم که هدف این مقاله آموزش سئو و کدنویسی در لاراول نیست. بلکه می خواهیم ببینم که چرا از لاراول استفاده می کنیم و اینکه سئو در لاراول چگونه است.
در توسعه وب سایت ما دو راه کلی داریم: استفاده از CMS و فریم ورک. CMS یا سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و غیره به توسعه دهنده وب سایت امکاناتی را می دهد که از توسعه مجدد بخش های تکراری و مشترک وب سایت ها خود داری کند، که این مزیت باعث صرفه جویی در زمان و هزینه پروژه می گردد. راه دیگر استفاده از فریم ورک ها برای توسعه وب سایت است. مثلا لاراول یکی از معروف ترین و قدرتمند ترین فریم ورک های PHP است که می توان با کمک آن وب سایت های قدرتمندی توسعه داد. اینکه آیا از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنیم یا از فریم ورک ها کاملا بستگی به نوع و بودجه پروژه دارد. در بسیاری موارد استفاده از فریم ورک تنها راه است، در بسیاری پروژه های دیگر استفاده از سیستم مدیریت محتوا به خاطر سرعت، هزینه و سادگی می تواند بهترین گزینه باشد.

اما پس از توسعه وب سایت است که ما به طور جدی وارد بازاریابی اینترنتی می شویم. سئو یکی از بهترین و به صرفه ترین روش های بازاریابی اینترنتی است که می تواند رتبه وب سایت ما را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود دهد، تا از طریق آن وب سایت و برند ما فرصت جذب بیشتر بازدید کنندگان را در انبوه وب سایت ها بدست آورد.
سئو نیز به دو بخش داخل وب سایت و خارجی تقسیم می گردد. بخش خارجی عمدتا به بک لینک سازی مربوط می شود، اما بخش داخلی آن بجز تولید محتوا، به ساختار وب سایت و برنامه نویسی آن بستگی دارد.
 

لاراول چیست؟
PHP یکی از قدرمتند ترین و شناخته شده ترین زبان های برنامه نویسی است. پی اچ پی در گذشته دچار ضعف ها و فراز و نشیب هایی بود. برای همین روبی، پایتون و غیره به شهرت رسیدند. اما امروز دیگر PHP مسائل را پشت سر گذاشته و به پختگی رسیده و سهم خود را از بازار پس گرفته است.
امروز با کمک فریم ورک های پی اچ پی مانند سیمفونی و لاراول راه برای برنامه نویسان هموار تر شده است. در واقع هر نوع برنامه نویسی  یا پروژه فارغ از زبان به فریم ورک مناسب نوع پروژه نیاز دارد. برای مثال فریم ورک لاراول توانسته انعطاف پذیری بیشتری را برای سازگاری با ورژن های مختلف زبان برنامه نویسی و امکاناتی که هر روز به آن اضافه می شود، فراهم کند. برای همین ویژگی و پایداری است که لاراول چنین اقبالی را در میان سایر فریم ورک ها به دست آورده است.
 
نقاط قوت و ضعف لاراول
پیش از این که به نقاط ضعف و قدرت لاراول بپردازم باید موضوعی را روشن کنم. من شخصا سال ها به دنبال مقایسه تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی بوده ام که همچون دانشجویان ترم اول نرم افزار می پرسیدم کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟ کدام یک قدرت بیشتری دارند؟ نکته در اینجاست که در مقایسه زبان برنامه نویسی بسیار به نوع پروژه بستگی دارد، مهم تر از آن توانایی برنامه نویس و منابع مالی و زمان توسعه پروژه است. با در نظر داشتن این نکات تقریبا 90 درصد گزینه ها حذف می شوند، و مابقی 10 درصد نیز در موفقیت و شکست پروژه نقش چندانی ندارند. چون در موفقیت یک پروژه محصول و نوع کسب و کار و بازاریابی آن است که حرف اصلی را می زند. در صورتی اگر که در یک کسب و کار اینترنتی خوب مسائل فنی ما را دچار مشکل کرد می توانیم به سراغ زبان برنامه نویسی دیگری برویم.
 
نقاط قوت لاراول
لاراول در مقایسه با سایر فریم ورک ها برای استفاده آسان تر است. و می توان گفت تقریبا برای توسعه هر نوع وب سایت که می خواهید مناسب است. برای همین است در وب سایت های صنعتی و کسب و کار های بزرگ متداول است. با فریم ورک به خاطر سادگی و به نوعی ذاتی و شهودی بودن نسبت به سایر فریم ورک ها، در زمان توسعه برنامه صرفه جویی می شود.
مزیت دیگر لاراول سرعت بالا بخاطر Blade Template Engine آن است. که سرعت کامپایل کار ها را افزایش می دهد. همچنین لاراول متحد الشکلی را در کد نویسی ارائه می نماید. برای همین است که اجازه ساخت وب سایت های کوچک و هم بزرگ را به برنامه نویس می دهد.
لاراول امکان استفاده دوباره از کد را بخاطر Bundled Modularity فراهم می کند. این ویژگی مشکلات مربوط به باز نویسی را به شدت کاهش می دهد.
مزیت دیگر لاراول شانس بقای آن در بازار است که در آینده می تواند برای محصولی که با آن توسعه داده شده است مهم باشد. چون لاراول توانسته رضایت کاربران زیادی فراهم کند و به طور مدام بهبود یابد این اقبال به طور طبیعی موجب بقای آن در آینده می شود. برنامه نویسان زیادی امروز با لاراول کار می کنند که روز به روز حرفه ایی تر می شوند، این جنبه ایی است که همه فریم ورک ها از آن بهره نبرده اند. در واقع زبان های برنامه نویسی مشهور شانس بقا و پشتیبانی بیشتری را دارند.
قابلیت ORM یا Object-Relational Mapping که سادگی و سرعت ایجاد ارتباط های دیتابیس را فراهم می کند، به اضافه کتابخانه ها و مدل های کتابخانه های شی گرا و ویژگی های تکمیل اتومات توسعه پروژه را بسیار ساده کرده است.
معماری MVC، Artisan CLI عالی امکان ساخت، انتقال، اعتبار سنجی، مسیریابی و مدیریت جلسه را فراهم کرده است.
مستندات لاراول نیز نقطه قوت دیگر آن است که هر توسعه دهنده حرفه ایی به آن نیاز پیدا می کند.
 
مسائل لاراول
علیرغم نقاط مثبت لاراول مسائل و نقاط ضعفی نیز در آن وجود دارد. البته به نسبت می توان گفت این نکات قابل مدیریت بوده و اغلب چندان مهم نیستند.
مثلا لاراول بروی هاست اشتراکی خیلی خوب عمل نمی کند، در حالی که اغلب وب سایت هایی که با لاراول توسعه داده شده اند طبیعتاً از این نوع هاست ها بخاطر نوع کسب و کار خودشان استفاده نمی کنند.
برخی معتقد هستند که تعداد کوئری های دیتابیس لاراول مشکل است و می تواند سرعت را کاهش دهد.
در تجارت الکترونیک لاراول از روش های پرداخت پشتیبانی نمی کند در عوض به توسعه دهندگان اجازه می دهد که با استفاده از اضافه کردن کتابخانه ها روش پرداخت را یکپارچه کنند. نظرات در مورد اینکه چه روشی بهتر است متفاوت می باشد. البته همیشه روش های پرداخت پیچیده هستند و هیچگاه ساده نمی شوند. برای همین یک روش پرداخت شخص ثالث می تواند گزینه خوبی باشد.
لاراول پشتیبانی بلند مدت ورژن (LTS) را فراهم می کند. برخی به روز رسانی ها هر چند می تواند همراه با مشکلاتی باشد. این مسئله با سایر فریم ورهای پی اچ پی مشترک است.
یکی دیگر از ناکامی های لاراول این است که گاهی اوقات فاقد قابلیت ارائه یک برنامه تلفن همراه قوی به دلیل پاسخ های بیشتر سرور به عنوان لودر وب سایت سنتی است. انجام مجدد بارگذاری تمام صفحه می تواند یک برنامه را به نظر سنگین نشان دهد که در آن یک توسعه دهنده وب ممکن است به استفاده از لاراول به عنوان یک API JSON نیاز داشته باشد.
 
سئو در لاراول چگونه است؟
برای اینکه ببینم سئو در لاراول چگونه است بهتر است ببینیم که دقیقا کدام قسمت از سئو مورد نظر ما می باشد.
هدف سئو به طور کلی سه چیز است: کاربران و موتورهای جستجو محتوای صفحه وب سایت را درک می کنند، ارتباط محتوا با عبارت جستجو بر قرار شود، وب سایت رتبه خوبی در صفحه نتایج جستجو به دست آورد.
در سئوی داخل سایت ما نیز دو بخش داریم: مواردی که مربوط به محتوا و کلمات کلیدی می شوند (کیفیت محتوا، کاربر پسند بودن و خوانایی، منحصر به فرد بودن، اعتبار و اعتماد، سازگاری با قصد کاربر) و دوم مسائلی که به محتوا مربوط نیستند.
در اینجا منظور ما مسائلی از سئو است که به محتوا ارتباطی ندارند مانند:

ساختار وب سایت و ارتباط لینک های داخلی
زمان بارگذاری وب سایت
استفاده از org و سایر Markup ها
ساختار URL وب سایت
سازگاری سایت با موبایل
Metadata صفحه

با این تعاریف اگر شما در توسعه وب سایت و سئو تجربه داشته باشید حالا با یک نگاه در خواهید یافت که سئو در لاراول چگونه است. زمانی که ما از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می کنیم به علت وجود پلاگین های سئو و بهترین روش های توسعه وب که در وردپرس وجود دارد، خیلی از موارد سئو که در بالا گفته شد به طور اتومات یا راحت انجام می شود.
اما سئو در لاراول نیاز به توجه برنامه نویس و طراح وب سایت دارد. یک طراح لازم است که تمامی روش های سئوی داخل سایت را مسلط باشد و آن ها را با برنامه نویسی پیاده سازی کند. برای مثال شما می توانید با انتخاب یکی از انواع ساختار URL در وردپرس به راحتی مناسب ترین نوع را برای سایت و سئوی خود انتخاب نمایید. در حالی که در لاراول برنامه نویس بایستی روش ساخت URL را برای سئو پیاده سازی و بهینه نماید.
زمانی که لاراول را نسبت به نیازهای پروژه خود (در مقابل یک سیستم مدیریت محتوا) انتخاب کردید برنامه نویس در لاراول کار بیشتری باید برای سئو انجام دهد، اما خبر خوب این است که لاراول با استفاده از معماری MVC انعطاف و امکانات بیشتری برای این نوع پیاده سازی ها دارد. برای همین نه تنها امکان پیاده سازی آن وجود دارد بلکه در زمان برنامه نویس نیز صرفه جویی می شود.
 
کلام آخر
سئو از طراحی سایت جدا نیست. زمانی که ما دانش و تجربه کافی در زمینه طراحی و توسعه وب سایت و سئو داشته باشیم می توانیم آن را در هر تکنولوژی و ابزاری پیاده سازی نماییم. تنها تفاوت در زمان و تجربه است. یک توسعه دهنده تازه کار با بهترین ابزارها نمی تواند محصول خوبی ارائه دهد اما می توان با یک برنامه نویس با تجربه از یک ابزار معمولی و ساده بهترین بازدهی را دریافت کرد. برای همین ما در وب تو نت همیشه بهترین روش را نسبت به پروژه و منابع آن به مشتری پیشنهاد می دهیم. برای مشورت درباره پروژه های خود نیز می توانید با کارشناسان تماس گرفته یا با آن ها حضوری ملاقات کنید.